Controlling

In de afgelopen twintig jaar is het vakgebied van APEK Administraties behoorlijk veranderd. Twintig jaar geleden leverde het merendeel van onze klanten de boekhouding bij ons in. Wij zorgden vervolgens voor de verwerking, de jaarrekening en de aangifte voor de belasting en daarmee was de cirkel weer rond.

Dat kan nog steeds op die manier, maar tegenwoordig is het ontvangen van de boekhouding bijna verdwenen. Veel klanten doen dat nu zelf. Een ontwikkeling die wij van harte toejuichen, want op die manier houden ze financieel feeling met hun eigen onderneming.

Het resultaat is dat alles bij APEK Administraties binnenkomt, vaak al verwerkt in een financieel pakket. Wij controleren de cijfers, doen de afwerking van de jaarrekening en regelen de aangifte voor de belasting. Op deze manier is er meer sprake van controlling.

APEK Administraties werkt voornamelijk voor het midden- en kleinbedrijf. Daar zit qua aanlevering van de gegevens nog wat variatie in. Het ene bedrijf levert de boekhouding gewoon op de traditionele manier in, het andere bedrijf stuurt om de drie maanden een file via de mail en aan het eind van het jaar worden alle spullen ingeleverd. Wij hebben genoeg ervaring en expertise in huis om met beide methoden om te gaan.

Ook grote bedrijven, die één of twee man op de boekhouding hebben zitten, melden zich steeds vaker bij APEK Administraties. Vroeger zag je dat de accountant vier weken lang bij het bedrijf op bezoek kwam. Tegenwoordig moeten grote bedrijven ook op de centen letten. Wij verzorgen dan in twee weken de voorbereiding, waarna de klant zelf nog twee weken nawerk moet regelen. De klant is daardoor in staat de kosten te beperken, terwijl het eindresultaat van gelijk niveau is.